Novodobý zaměstnanec dnes již neočekává pouze běžné pracovní benefity, které byly poskytovány zejména ve formě finanční odměny. Zaměstnanci potřebují být součástí celku a pociťovat, že společnosti na jejich štěstí záleží. Potřebují být nejenom motivováni k dosahování dobrých výsledků, ale cítit i psychickou a fyzickou životní pohodu.
Co motivuje dnešní zaměstnance
Zapomeňte na variabilní příplatky a možnost čerpat přesčasy formou volna. Za nadstandard se na pracovišti už nepovažuje ani voda a káva zdarma. Pokud se chcete zaměstnancům za jejich práci odvděčit každý den, nabídněte jim kromě již zmíněného občerstvení třeba zdravé svačiny v podobě celozrnného pečiva, ovesných koláčků a ovoce.
Poděkovat se jim můžete rovněž masáží na pracovišti, proplacením sportovních aktivit nebo příspěvkem na regeneraci, jak to dělá například Swiss Re (finanční skupina). Zaměstnancům dále nabízí možnost nákupu akcí společnosti za zvýhodněnou cenu, možnost využívat firemní školku pro děti a v případě nemoci jim proplatí 6 dní nad rámec zákona.
Ti, kteří upřednostňují odměnu ve formě hmatatelných věcí, mohou ve společnosti Kaufland (obchodní síť) uplatnit zaměstnaneckou slevu na výrobky společnosti, nebo využít možnost odkupu firemních věcí, které již nejsou potřebné. Kromě toho je vybrané skupině zaměstnanců propláceno úrazové pojištění a preventivní prohlídky, přičemž mají k dispozici firemního důvěrníka.
Nejžádanějším benefitem je dnes možnost práce z domu. Někteří zaměstnavatelé kromě toho nabízejí také možnost flexibilní pracovní doby nebo flexibilního pracovního místa. Společnost Plzeňský prazdroj (výrobce piva) například nabízí zaměstnancům zkrácený pracovní týden ze 40 hodin na 37,5 hodin. Společnost Citfin (call centrum) zašla ještě o něco dál a svým zaměstnancům dává možnost mít 4-denní pracovní týden, pokud v předchozím měsíci dosáhnou stanovené výsledky. Zaměstnanci tak mohou získat až 40 dní proplaceného volna nad rámec zákona.
Jak to řeší za našimi hranicemi?
Velké giganty a nadnárodní společnosti, jež ročně dosahují více než miliardové obraty, si mohou dovolit investovat do svých zaměstnanců i víc, než bývá nabízený standard. Ne v každé zemi je například běžné čerpat mateřskou dávku ze sociálního pojištění nebo pobírat rodičovský příspěvek, jelikož uvedené nemusí být nutně ukotveno v zákoně.
Společnost Pinterest zvolila zodpovědný přístup k rodičovství svých zaměstnanců. Aby jim dokázala usnadnit jejich rozhodnutí a podpořila je v rozšíření potomstva, přispívá jim na rodičovskou dovolenou po dobu tří měsíců. Po tomto období jim umožní nástup do práce na poloviční úvazek a zbytek mzdy za jeden měsíc jim dorovná. Rovněž vytvořila podpůrné oddělení, které se zabývá návrhem plánu zpětné implementace zaměstnance do pracovního procesu.
Obdobný benefit nabízí i společnost Spotify, která poskytuje šestiměsíční placenou rodičovskou dovolenou a následně jeden měsíc flexibilní pracovní doby těm, kteří se chtějí vrátit zpět do práce. Společnost zašla v rámci benefitů ještě dál a zaměstnancům proplácí náklady, které jim vznikají během asistované reprodukce a pomoci při neplodnosti.
Vysněné zaměstnání budoucích rodičů je nepochybně ve společnosti Netflix. Ta poskytuje prvorodičům jeden rok placené mateřské a otcovské dovolené. Později mají umožněno vrátit se na původní pozici na částečný nebo plný úvazek, přičemž mohou kdykoli čerpat volno podle potřeb dítěte.
Řada společností myslí samozřejmě i na ty, které netrápí pouze rodičovství. Zaměstnanci společnosti Burton dostávají každoročně zdarma k dispozici skipasy a proplacené sněhové prázdniny, aby si dosyta užili svahy. Společnost REI umožňuje zaměstnancům čerpat nad rámec dovolené dva dny proplaceného volna v roce, kterým familiárně říká „Yay Days“. Ty by měly prioritně využít k věnování se oblíbeným volnočasovým aktivitám.
Vícero firem myslí také na rozvíjení dobrovolných činností, které mají smysl a pomáhají nejen lidem, ale i přírodě. Takovou je i Salesforce, která poskytuje zaměstnancům možnost čerpat šest dní do roka placené dobrovolnické volno. Zaměstnanci mají navíc možnost vybrat si charitativní organizaci, které firma přispěje 1 000 dolary na činnost každý rok.
Některé společnosti zas myslí více na psychickou pohodu zaměstnanců a je jim jasné, že tíha ve formě úvěrů jim k ní nepřispívá. Proto společnost PwC přispívá svým zaměstnancům každoročně 1 200 dolary, které jsou určeny ke splacení studentského úvěru. Společnost Airbnb o psychiku zaměstnanců pečuje ve formě proplacených nákladů na dovolenou. Mají možnost čerpat ročně 2 000 dolarů, které mohou využít k cestování a ubytování v nabízených lokalitách figurujících v seznamu společnosti.
Jak se říká, to nejlepší přichází vždycky nakonec. Pomyslné vítězství v péči o své zaměstnance u nás dosáhla jednoznačně společnost Google. Kromě toho, že pravidelně investuje do zdraví svých zaměstnanců, a to i formou gurmánských zážitků, nabídla jim pomocnou ruku v nejtěžších životních chvílích člověka. Jelikož jí záleží i na štěstí rodinných příslušníků svých zaměstnanců, poskytuje pozůstalému partnerovi zaměstnance během příštích 10 let 50 % platu zemřelého.
Pamatujte si
- Voda, čaj, káva a menší občerstvení by dnes měly být již standardem. Tyto drobnosti vám jako zaměstnavateli rozpočet určitě nezruinují.
- Benefity přizpůsobte své nabídce. Pokud něco prodáváte nebo nabízíte na trhu konečnému uživateli, můžete to nabídnout za zvýhodněnou cenu i zaměstnanci.
- Zaměstnanci jistě ocení nejen masáže a relaxační místnosti, ale i různé příspěvky. Například na dopravu, bydlení, stravování, zotavení nebo důchodové spoření.
- Nabídnout nadstandardní benefity si mohou dovolit nejen velké giganty. Při správně zvolené strategii to dokáže i malý podnik.