Průměrný specialista v oboru má na svém stole rozpracovaných 30 až 100 projektů. Současní pracovníci jsou přerušovaní až 7krát za hodinu a rozptylovaní každé 2 hodiny. Čtyři z deseti pracujících lidí zastávají pozici ve společnostech, které procházejí restrukturalizací a čelí tak nejisté budoucnosti. Společnou proměnnou těchto lidí je stres. Jak se ho tedy zbavit, pokud ho záměrně nevyhledáváme? 

Ke štěstí stačí tak málo

Stres dokážou spustit i rušitelé. Pokud jste plně soustředěný na práci a najednou vám začnou na ploše vyskakovat kontextová okna s množstvím požadavků od ostatních, není to nic příjemného. Zvláště pokud vás tlačí termín odevzdání. Rušitelů se nezbavíte, ale můžete se naučit zvládat tyto situace. 

Zkuste neodpovídat hned ve chvílikdy vám přijde zpráva. Vyhraďte si během dne čas, který pak věnujete odpovědím na obdržené požadavky. Důležité je, abyste každý den odpovídali vždy ve stejnou dobu. Lidé si tak podvědomě tento čas spojí s vašimi „úředními hodinami“ a požadavky přestanou chodit chaoticky kdykoliv během dne. 

Zlá životospráva a nedostatek spánku jen dopomohou k vysoké hladině stresu v těle. Zkuste omezit potraviny s vysokým obsahem cukru a nahraďte je raději těmi, které vám poskytnou dostatečné množství bílkovin. Během spánku se naše tělo regeneruje. Pokud trpíme jeho nedostatkem, můžeme pociťovat nervozitu a podrážděnost. Den byste měli mít rozvržený tak, aby vám večer zbyl čas na alespoň 8 hodin kvalitního spánku. 

TIP: Budíte se večer pravidelně ze spánku a už nedokážete usnout? Poradíme vám jednoduchý dýchací trik, který vás vrátí do říše snů. Prstem si zakryjte pravou nosní dírku a dýchejte jen levou stranou po dobu tří až pěti minut. Po tomto dýchacím cvičení už byste neměli mít problém znovu usnout. 

Naučte se plánovat i pravidelné přestávky. Je velmi důležité umět v tom správném momentu přerušit činnost a během přestávky uvolnit nahromaděný stres. Někdy dokáže pomoci i jednoduché dýchání. Zhluboka se nadechněte, chvíli zadržte a následně vydechněte nosem. Jednotlivé nádechy a výdechy by měly trvat přibližně 5 sekund. Pomocí takového 3minutového cvičení si můžete vyčistit hlavu a postupně se uklidnit. 

„Odejde dveřmi a vrátí se oknem.“ Co s tím? 

Navodit si stresující situaci dokážeme i přílišným připouštěním si věcí, které se nás ale ve skutečnosti bytostně netýkají. Události velmi často vnímáme pomocí subjektivní interpretace faktů. Pokud se však dokážete odosobnit a zapojit objektivní pohled do procesu, budete nejen efektivnější, ale i méně vystresovaní. 

Stul-ruce-papiry-pera-fixy-telefon-planovani-pocitac

Stres někdy přichází i s pocity frustrace nebo hněvu. Místo okamžité nadměrné reakce na danou situaci vyzkoušejte techniku ochlazujícího dechu. Vdechněte vzduch ústy tak, jako byste usrkávali brčkem, a poté normálně vydechněte nosem. Budete cítit chladný a suchý pocit v horní části jazyka. Pomocí tohoto dýchání se postupně uklidníte a odbouráte tak i vyvolaný stres. 

TIP: Pokud si pravidelně zvyšujete stresovou hladinu pocity úzkosti a paniky před prezentací, nezoufejte. Máme malý trik i pro vás. Chce to jen najít ten správný akupresurní bod. Polohování palce pomocí jemného tlaku na bok prostředníčku vám pomůže regulovat krevní tlak, který vám v té chvíli určitě vyskočil až do vesmíru. 

Tím správným lékem jsou priority a organizace práce

Velmi často objevujícím se faktorem, který přispívá k vyhoření v zaměstnání, jsou nejasné požadavky. Pokud přesně nevíte, co se od vás očekává, nebo pokud se požadavky neustále mění, můžete se cítit stresovaní více, než je třeba. Pokud se ocitnete v pasti, kde nikdy nevíte, jestli to, co děláte, je dostatečné, okamžitě s tím konfrontujte nadřízeného. Během rozhovoru si jasně stanovte cíle, očekávání a strategii na jejich splnění. 

I když jste přirozeně dezorganizovaná osoba, měli byste plánovat. Organizace práce může výrazně snížit stres. Být organizovaný se svým časem znamená méně uspěchané ráno. Udržet si organizaci znamená vyhnout se negativním účinkům nepořádku a zefektivnit tak samotnou práci i váš čas. 

Zapamatujte si:

  • Eliminujte rušitele a zaveďte si úřední hodiny. Vyhnete se tak stresovým situacím, kdy nebudete stíhat vlastní práci, protože jste se zaobírali povinnostmi jiných. 
  • Déle spěte, lépe jezte a nezapomeňte na pravidelné přestávky. 
  • I jednoduchá dechová cvičení dokážou dělat zázraky na počkání. 
  • Pokud nevíte, kam směřujete, konfrontujte. Pokud nevíte, co udělat dříve, prioritizujte. Pokud vám nestačí 24 hodin, organizujte.  
Autor

V prvom rade milujúca matka a manželka. Dobrovoľný workoholik vo voľnom čase pracujúci v rodinnom vinohrade i sade a samouk včelár. Fascinuje ju minimalizmus v dizajne a všetky jeho obmeny.

Napsat komentář