Digitalizace je pojem, který vstoupil do naší každodenní rutiny, obzvláště té pracovní. Čím dál větší důraz se klade na komfort, rychlou výměnu informací, bezchybné online připojení, operativnost, flexibilitu, ale i vyšší ochranu a bezpečnost. Jak to ovlivňuje kulturu a funkčnost současných kancelářských prostor?

Smart kancelář je vlastně inteligentní ekosystém, který vzájemně propojuje rozličná fyzická zařízení s virtuálním světem. Výsledkem je extrémní množství dat, které tato zařízení dokáží vzájemně sdílet a na jejich základě poté usnadňovat lidem práci i komunikaci, vykonat za nás nějakou úlohu, nabídnout analýzy nebo dokonce řešení. Uplatnění inovativních technologií je nesmírně široké.

Z praxe

Modernizované dánské sídlo společnosti Microsoft, které dostalo příznačný název The Outlook, patří k nejinteligentnějším kancelářským prostorám na světě. V podstatě funguje jako velký smartphone. Páteří budovy je inteligentní IoT platforma, která na základě senzorů monitoruje objekt 24 hodin, 7 dní v týdnu. Zaznamenává například obsazenost budovy, ale i hladinu hluku nebo kvalitu vzduchu. Zároveň funguje jako osobní asistent pracovníků i hostů.

kancelar-koberec-svetla-okna-rostliny-zamestnanci-stul-zidle
zdroj: ddock.com

Lepší organizace práce

Aplikace a speciální software dokáží zpřehlednit a značně zjednodušit jednotlivé pracovní úkony a vylepšit i samotný time management. Málokdo se například zamýšlí nad tím, jak důležité je maximální vytížení konferenčních kancelářských prostor. Manuální rezervační systém je často zbytečně pracný a navíc neposkytuje potřebný přehled o dostupnosti zasedacích místností. V současnosti už office budovy využívají monitoringu i rezervací prostřednictvím aplikací. Nejenže poskytují v kterékoliv minutě dne aktualizovaný a spolehlivý přehled o volných zasedačkách, ale dokonce mohou zaslat notifikaci kolegům, s kterými se potřebujete dohodnout na schůzce. Programy zároveň sledují efektivitu využívání společných prostorů. Na podobném principu funguje i rezervace soukromých kójí nebo „telefonních budek“, v kterých se zaměstnanci mohou věnovat úlohám, při kterých nechtějí být rušení.

pracovnici-prace-stul-zidle-notebook-svetlo
zdroj: Sedus

Senzorická bluetooth technologie se uplatnila v nové aplikaci výrobce nábytku, která spolupracovníky informuje o možnostech výběru pracovního místa. Stačí pár kliků na tabletu nebo smartphonu a hned zjistíte, jaká místa jsou volná nebo obsazená.

zamestnanci-notebook-telefon-svetlo
zdroj: Sedus

Nábytek, který se vám přizpůsobí

Zapomeňte na místo v zastrčeném koutě kanceláře. Inteligentní technologie ovlivnily i řešení dispozice a rozmístění nábytku. Zaměstnanci už v kanceláři 21. století nemají stabilní pracovní místo, ale rotují podle toho, jakého projektu se aktuálně účastní nebo v jaké skupině právě pracují. Případně podle toho, kde zrovna mají chuť pracovat. To vyžaduje větší flexibilitu nábytku a množství přídatných prvků v neutrálních nebo relaxačních zónách, jako například zabudované nabíječky, software na ovládání polohování nebo osvětlení přímo v sedačkách. Výrobci zároveň objevují inteligentní materiály, z kterých mohou zhotovovat hlukové absorbéry na oddělování kancelářských zón nebo samostatných pracovních stanic.

Věděli jste, že?

Podle průzkumu společnosti Markets and Markets s názvem „Smart Office Market“ má hodnota trhu s inteligentními kancelářskými řešeními do roku 2023 vzrůst na 46 miliard amerických dolarů (přes 1 bilion českých korun).

Migrace lidí má pomoci vyřešit problém s nevyužitými místy, například během pracovních cest nebo mítinků, ale zároveň zaměstnance chrání před nezdravým sedavým způsobem života. Na trhu navíc zdomácněly stoly s automaticky nastavitelnou výškou desky, takže se u nich dá pracovat střídavě vsedě i vestoje.

zena-stul-zidle-kancelar-prostor
zdroj: Interstuhl

Průměrný zaměstnanec stráví v kanceláři na židli 80 až 85 % pracovní doby. Kvalitní židle je proto alfou a omegou dobrého pracovního výkonu a spokojenosti člověka. Současné kancelářské židle se dokonce vyrábějí jako inteligentní. Na trhu je už například židle s možností 360stupňové flexibility, která se přizpůsobí úplně každému pohybu těla, a přitom mu poskytuje dobrou oporu. Vyvinutá byla ve spolupráci s odborníky na biomechaniku z univerzity v Curychu.

kolegove-zidle-stul-kancelar-pocitac
zdroj: Interstuhl

Úspora energie

Energetická nenáročnost dnes hýbe světem. Jelikož v práci strávíme denně v průměru 8 až 10 hodin, někteří i více, je na místě zamyslet se nad efektivnějším provozem kancelářských prostor. V současnosti dokáže smart systém automaticky přizpůsobovat topení, vlhkost, osvětlení i stínění podle potřeb uživatelů nebo aktuálního stavu počasí. A to nejen prostřednictvím displeje, umístěného například při vstupu do místnosti, ale dokonce i přes tablet nebo smartphone. Kanceláře dnes bývají vybavené senzory, které reagují na pohyb nebo teplotu lidského těla. Na základě toho vyhodnotí, jestli se místnost využívá, nebo se funkce mohou přepnout do úsporného standby režimu. Výsledkem je nejen šetrný přístup k energiím, bezstarostný chod provozu, ale i příjemnější nebo zdravější prostředí pro zaměstnance.

kancelarske-prostory-zamestnanci-pult-zidle-stoly
zdroj: RIBA

Nejnovějším laureátem Stirlingovy ceny za architekturu je nejudržitelnější budova na světě, nová centrála agentury Bloomberg. Senzory na měření oxidu uhličitého nebo využívání odpadního teplého vzduchu a jeho následná recyklace – to je jen zlomek pokrokových technologií, které tato kancelářská budova v historické části Londýna využívá.

recepce-bloomberg-pult-televize-svetlo
zdroj: RIBA

*Titulní fotka: RIBA

Autor

Všestranní a pravděpodobně nenahraditelní hrdinové každodenních spisovatelských a čtenářských výzev, milující rozmanitost témat. Maximalisté obdivující minimalismus, kteří jsou nadšení pro interiérový i exteriérový design a architekturu.

Napsat komentář