Zamysleli jste se někdy nad uspořádáním zařízení ve vaší kanceláři? Máte sedavou práci a trpíte bolestmi zad? Překážejí vám sluneční paprsky z okna během práce? Odpovědí na všechny tyto otázky je pojem ergonomie.
Co se skrývá pod pojmem ergonomie?
Ergonomie je vědecká disciplína, která zkoumá soulad mezi potřebami člověka a přizpůsobením pracovního prostředí těmto potřebám. Není vůbec jednoduché správně rozmístit zařízení v pracovním prostředí tak, aby byly zabezpečené optimální podmínky pro všechny. Ergonomie je konfrontovaná větším množstvím rušivých elementů, jakými mohou být hluk, osvětlení, prašnost, zlá dispozice, barvy, nebo dokonce i stres z prostředí.
Vyplatí se myslet ergonomicky?
Většina populace dnes tráví i více než 1/3 svého času z dne v pracovním prostředí, proto je velmi důležité, aby se v něm lidé cítili příjemně a uměli do prostředí lehce zapadnout a splynout s ním. Správně nastavené pracovní prostředí přináší hned několik benefitů: snížení práceneschopnosti zaměstnanců a nemocí z povolání, zlepšení psychického stavu pracovníků, prevence před pracovní únavou, zvýšení pracovního výkonu, minimalizování projevů psychické a fyzické únavy, zvýšení bezpečnosti a komfortu, zlepšení seberealizace a rozvoje firmy.
Zaměstnavatelé se často dopouštějí chyby, že nemyslí v první řadě na zdraví svých zaměstnanců, ale berou do úvahy spíše ekonomické faktory než ty ergonomické. V dnešních povoláních je velmi častá právě práce na počítači, u kterého dokážeme strávit i dlouhé hodiny v nezměněné poloze. Možná i z toho důvodu se nejčastější příčinou práceneschopnosti staly především nemoci pocházející z bolestí zad, únavy svalstva nebo zrakových problémů.
Myslíte si, že je reálné, aby se nám na přání prodloužily končetiny kvůli zlému uspořádání zařízení? Možná tak ve snu. V ideálním kancelářském prostředí byste se neměli vy přizpůsobovat zařízení, ale zařízení by se mělo přizpůsobovat vám. Jednou z důležitých podmínek příjemného pracovního prostředí je umožnění pohodlí, a to tak, abyste se cítili komfortně a měli vytvořené optimální pracovní podmínky.
Jak myslet ergonomicky?
Správné výšky kancelářského stolu je dosaženo, pokud jsou vaše lokty během sedu ve stejné výšce. Uši, ramena a boky byste měli mít souměrně podél jedné osy. Lokty byste měli držet podél těla a ruka má být položená na stole tak, aby se vytvářel 90stupňový úhel. Chodidla by se měla celou svou plochou dotýkat země a lýtko se stehnem mají pod kolenem vytvářet 90stupňový úhel.
Každopádně se nestaňte sochou. Nezapomínejte měnit polohy během práce alespoň v 60minutových intervalech. Pokud byste mysleli ergonomicky, mezi každým intervalem byste si měli udělat 5minutovou rozcvičku, která vám pomůže trochu natáhnout svalstvo a rozproudit krev v žilách. Ale střídáním poloh nemáme na mysli jen obyčejné natáhnutí nohou pod stolem.
Dnešní trh se zařízením do kanceláří nabízí široké spektrum možností. Už dávno není pravidlem, že stůl má být nudný a jeho jedinou funkcí je pevně stát na místě. Vsaďte na výškově nastavitelné stoly, které vám umožňují střídat polohu ze sedu do stoje. Díky možnosti individuálního nastavení výšky se přizpůsobí každému podle jeho představ. Tělo vám za to později poděkuje.
Tip: Pokud vám výškově nastavitelné stoly přijdou nedostupné, trh nabízí i výškově nastavitelné stojany na notebooky. V podstatě je jedno, jak se dopracujete ke stojící poloze – důležité je, abyste celou dobu neseděli.
Doporučujeme zamyslet se i nad rozmístěním kancelářského nábytku. Umístění potřebných kancelářských skříní co nejblíže ke stolům může být sice praktické, ale z pohledu ergonomie je to neefektivní. Pokud kancelářský nábytek rozmístíte po místnosti alespoň 1 metr od vás, budete mít občas důvod postavit se od stolu.
Správné držení těla za stolem, hlavně při práci, je velmi důležité. Pokud nedodržujete základní ergonomické principy během práce, zdravotní problémy se dříve nebo později ohlásí. Klasické kancelářské židle, u kterých si dokážete nastavit maximálně výšku, jsou dnes již přežitkem. Určitě doporučujeme nahradit takové židle za ergonomické, které samotné nutí sedícího držet si správnou pozici. Berte to jako investici do zdraví.
Tip: Levnější alternativou na trhu jsou oblíbené gymnastické míče, které během sezení nutí neustále držet rovnováhu. Kromě toho je na trhu množství cenově dostupných ergonomických pomůcek, jako jsou podložky pod nohy, držáky na dokumenty, chrániče na monitory a podobně.
Ergonomie pracoviště nade vše
Ergonomické vybavení kanceláře by mělo být jednoznačnou prioritou v rámci investicí do rozvoje firmy. Zaměstnance určitě považujeme za ten nejdůležitější kapitál firmy, do kterého je potřebné investovat. Proto je důležité uvažovat o kvalitním vybavení, které bude poskytovat potřebný komfort během práce. Taková investice se později určitě vrátí v kvalitě odvedené práce vděčných a spokojených zaměstnanců.
Trend v zařizování kanceláří dnes už neudává ekonomický princip. Zaměstnavatelé se snaží investovat do vysoce kvalitních materiálů s předpokladem delší životnosti.
Nejedna studie už prokázala, že pokud se zaměstnanec cítí komfortně na pracovišti, dosahuje i vyšších výkonů.
Dodržování základních ergonomických principů by proto mělo být alfou a omegou pro každého, nejen pro ty, kdo tráví hodně času v pracovním prostředí. Lidé si mnohokrát neuvědomují hrozbu zdravotních rizik, které je mohou postihnout. Není potřeba pracovat na úkor zdraví, ale je potřeba začít myslet ergonomicky.
Pamatujte si:
- Myslet ergonomicky znamená přizpůsobit prostředí potřebám, ne lidi prostředí.
- Polohy během práce je potřeba střídat. Hlavně při sedavé práci.
- Pracujte v intervalech a dělejte si mezi nimi přestávku, abyste si natáhli svalstvo.
- Investujte do kvalitního kancelářského zařízení, které dokáže zabezpečit komfort při práci.