Právě vás povýšili, gratulujeme! Jste plný očekávání, těšíte se z nové příležitosti i z toho, že vám vedení projevilo důvěru. S povýšením ve vícero případech přicházejí i podřízení, před kterými si musíte vybudovat status autoritativního šéfa. Jak na to?
V první řadě je potřeba objasnit, že být oblíbeným šéfem neznamená být i dobrým lídrem svého týmu. Můžete být vůči svým podřízeným přátelský a milý, ale z pracovního hlediska selžete, pokud vás vaši podřízení nebudou respektovat. My vám ukážeme, jak se dají na pracovišti zkombinovat dobré vztahy s dobrými výsledky.
1. Komunikace je základ všeho
Není nic důležitějšího, než si hned na začátku jasně stanovit, co od vzájemné spolupráce očekáváte. Udělejte si poradu, vytyčte si cíle, určete si přesný postup vašeho pracovního soužití. Je přece i ve vašem zájmu, aby věci fungovaly.
Nezapomeňte svému týmu připomenout, že vaše dveře pro ně budou vždy otevřené. Nestaňte se jedním z těch šéfů, kteří vzbuzují ve svých podřízených pocit, že vás otravují. Raději je ujistěte, že za vámi mohou přijít s jakýmkoliv problémem nebo otázkou. A když se tak stane, neodkládejte řešení jejich problému na konec svého seznamu úloh. Snažte se to vyřešit co nejdříve. Jistě si to zapamatují.
2. Projevte důvěru ve svůj tým
Ptejte se jich na názor, poslouchejte jejich požadavky, podněty na zlepšení i nápady. Pokud pracujete na společném projektu, delegujte pravomoci na jednotlivá oddělení. Lidi motivuje, pokud je do nich vkládaná důvěra, mohou přiložit ruku k dílu a převzít za to zodpovědnost. Ukažte raději své manažerské schopnosti, nesnažte se mít kontrolu nad vším. Čas, který přerozdělením úloh mezi své lidi ušetříte, můžete využít efektivněji. Pokud vám to nedá, tak je průběžně kontrolujte a v případě potřeby můžete zasáhnout. Ale pozor! Neustálé otázky typu „kdy už to bude a proč to děláte takto?“ nikomu neprospějí. Ani vám by se to nelíbilo.
3. Poznávejte svůj tým
Před svými lidmi musíte projevit zájem, že se o nich chcete dovědět více. Pokud jste je doposud neznali a budete s nimi spolupracovat poprvé, informace o jejich schopnostech, zručnostech i předešlých zkušenostech se vám hodí. Obraz si tak můžete udělat i o tom, co je v práci motivuje a co je na ní baví. Nemusíte s nimi dennodenně vysedávat u piva. Dozvědět se více o svých kolezích můžete i jinými způsoby, např. během přestávky na oběd nebo krátké pauzy na kávu.
Také vyzkoušejte:
Dnes jsou i v České republice velmi populární tzv. teambuildingy. Můžete je zorganizovat na víkend nebo jako celodenní nebo půldenní aktivitu. Jejich obsah i délka závisí samozřejmě na rozpočtu firmy. Můžete podniknout společnou túru do hor spojenou s wellnessem, nebo zorganizovat rodinný den v parku. U mladších a „bláznivějších“ skupin si můžete dovolit i paintball, laser game nebo adrenalinový park. Při takovém utužování kolektivu a v uvolněné atmosféře se i o práci mluví lépe.
4. Motivací za lepšími výkony
Už jsme vám prozradili, že pokud poznáte své lidi, poznáte i jejich motivaci k práci. Povzbuzovat morálku svého týmu a spolupracovníky můžete i individuálně. Předem upozorňujeme, že motivovat jednotlivce může být komplikované, protože se zaměřujete na konkrétní potřeby daného člověka. Někdo potřebuje služební telefon, jiný vždy čerstvou kávu. Někdo má rodinu a odměna ve formě vstupenek do aquaparku mu může udělat velkou radost. Záleží jen na vás, do jaké míry se motivace chytíte.
Pro firmy v České republice už bývá zvykem, že nabízejí klasický standard – služební telefon, notebook, v případě obchodní činnosti i auto, případně 13. plat a zajímavé provizní odměny. Ty modernější sahají i po méně nákladných formách motivace a snaží se jim vytvořit co nejpohodlnější prostředí pro jejich práci. V takovém případě mluvíme např. o každodenním přísunu ovoce, pitného režimu, a dokonce jsme se už setkali i s oddechovou zónou, kde si mohou mladí zahrát stolní fotbal nebo jen tak posedět na sedacích vacích.
Inspirujte se:
Možná se vám zalíbí japonská filozofie práce. Podle ní je potřeba dopřát svým zaměstnancům 20-30 minut na zdřímnutí, a to buď v místnosti k tomu určené, nebo klidně „na supermana“ v práci 🙂 Bojují tak proti únavě, kvůli které klesá koncentrace, a tím pádem i výkonnost člověka v práci.
Motivace však nemusí být jen ve formě výhod nebo „hmatatelné“ odměny. Velmi dobrým psychologickým tahem pro lepší morálku ve firmě je i veřejná pochvala. Pokud si to některý člen vašeho týmu (nebo i celý tým) zaslouží, nebojte se to říct nahlas a přede všemi. Nic nezvedne sebevědomí a chuť pustit se do nových věcí víc, než když někdo uzná vaše kvality.
POZOR!
V opačném případě, tedy pokud chcete někoho kritizovat, zvolte raději metodu mezi čtyřma očima. Úplně se vyhněte zesměšňování a ponižování podřízeného před druhými. Více o pochvale a trestu v dalším bodě.
5. Metoda cukr a bič. Spolehlivá, nebo staromódní?
Tato metoda je známá především ve výchovných praktikách dětí. V pracovní sféře už tolik popularity nemá a manažeři 21. století už systém odměn a trestů považují za staromódní. Je pravda, že respekt si nevynutíte, pokud se budete snažit s každým za každou cenu vycházet a neustále ho odměňovat. Na druhé straně, nezískáte si ho ani tehdy, pokud neúspěch nebo nesplnění úlohy ihned potrestáte snížením platu, v krajním případě výpovědí. Vzbudíte akorát jen strach, ne respekt.
Dáme si příklad. Člen vašeho týmu nesplní úlohu, vy mu nekompromisně sáhnete na odměny. Podle zmiňované metody byste použili bič, aniž byste pátrali po okolnostech jeho selhání – proč úlohu nesplnil, co mu bránilo, opravdu je viníkem? Naopak, pokud budete své kolegy v týmu neustále jen chválit i navzdory tomu, že daná činnost je jejich každodenní náplní práce, budou vám akorát tak podlézat a jejich snaha dosahovat větších výkonů bude nulová.
Radíme vám:
Držte se jednoduchého pravidla. Odměňujte jen, pokud si to opravdu zaslouží, a trestejte, až když není žádná jiná možnost. Jako správný lídr a boss v jedné osobě se snažte najít průnik, nebo jinak řečeno zlatou střední cestu během spolupráce se svými lidmi. To souvisí i s předchozími body tohoto článku, které v konečném důsledku vedou i ke zvýšené efektivitě v práci. Takže zkombinujte pravidelnou komunikaci, správnou motivaci, vložte jim do rukou důvěru a bude z vás lídr, kterého budou vždy respektovat.