Ve všech vyspělých krajinách přibývá lidí, kteří touží podnikat. Kariérní koučové tvrdí, že jsou to především lidé po třicítce, kteří už něco dokázali. Obvykle mají zajímavou práci, z které je nikdo nevyhazuje, nejsou na tom finančně špatně, ale i tak jim „NĚCO“ velmi chybí. Spokojenost? Svoboda? Smysl a naplnění? Je odpovědí na tyto otázky vlastní firma?
Ano i ne
Založit si svou práci neznamená vypnout a oddechnout si od pracovních povinností. Je to nová porce závazku. Většinou mnohem větší sousto než vše, co jste doteď v práci na trvalý poměr zkusili.
Budete nejen ideovým a kreativním mozkem své firmy, ale i finančním mágem, marketingovým specialistou, administrativní silou, správcem sociálních médií a propagačních aktivit, účetní, telefonistkou, uklízečkou… A ze začátku ještě i za méně peněz a bez bonusů a jistot, které garantovalo klasické zaměstnání. Tak proč tolik lidí touží být pánem svého času, a když už se jednou na tuto cestu vydají, za nic na světě by se nevrátili zpět?
„Člověk mezi dvacítkou a třicítkou tolik nepřemýšlí nad tím, že se hodnota času nedá vyjádřit v penězích. Chce kariéru a sociální status. Před čtyřicítkou, v období mladšího středního věku, si náhle uvědomí, že další život nebude a nic se nedá vrátit,“ naznačuje psycholožka. Toto poznání bývá natolik znepokojivé, že mnozí volí nebo alespoň zvažují radikální změnu v pracovní oblasti. Odborníci mají pro tento jev dokonce i pojmenování: mýtus poslední šance. „Rozhodnutí začít pracovně od začátku (nebo úplně jinak) bývá nejednou výborným krokem,“ chválí psycholožka. Zároveň připomíná, že podnikání není všelékem na pracovní vyhoření, nudu a pocity prázdna moderního člověka v rychlé společnosti.
Mluvte o svých plánech
Žijeme ve zvláštní době. Ani souseda nepozveme na kávu, aby nám náhodou neviděl do života více, než chceme. A přitom toužíme být známí a něčeho dosáhnout. V podnikání nemůžete uspět, pokud o sobě nedáte vědět. Nebojte se mluvit o svých plánech. Přinese vám to potenciální klienty. Zasvěťte každého, kdo je ochotný poslouchat. Nebojte se, nikdo vám nic neukradne. Nanejvýš jako bonus zjistíte, jak jdou na velmi podobnou věc jiní + něco nového, podnětného a zajímavého se naučíte. A možná potkáte „parťáky“ do vašeho byznysu.
Čas na prodej
I Martina to zažila. Doteď si pamatuje na ráno, kdy vymačkávala zubní pastu na kartáček a během toho si jako automat sumarizovala, co ji dnes čeká v práci, a vtom začala naléhavě vnímat nesmyslnost své každodenní rutiny. Podívala se do vlastních očí v zrcadle před sebou a pochopila, že čas je to nejdůležitější, co má. „Nikdo z nás netuší, kolik ho má, ale pokud všechen rozprodá zaměstnavatelům, i když za krásné peníze, může pocítit, že nežije autentický život. Že jednou zestárne a nezanechá za sebou nic z toho, co alespoň podvědomě chtěl,“ vysvětluje.
Martina dala sbohem zaběhnuté rutině, rozloučila se s milými kolegy a zkusila jít vlastní cestou. Trnitou. Kráčí po ní už deset let, nemá palác ani dvě luxusní auta, ale je šťastná. Mimochodem, nezaložila si internetový obchod – Martina pěstuje cibuli.
Samostatnost = svoboda + zodpovědnost
Všechny výzkumy potvrzují, že se společnost mění. Ostatně, cítí to každý z nás. Máme jiné nároky na kvalitu života. Chceme být pány svého času, budovat něco smysluplného a zanechat po sobě odkaz.
Rozběhnutí samostatné živnosti nebo podnikání vše z toho nabízí. Má mnoho efektů. K těm nejlákavějším patří svoboda – v rozhodování, kreativitě, hospodaření s časem i penězi. Dalšími jsou úspěch, známé jméno a skutečné vlastnictví. Jedním z nejzásadnějších je však zodpovědnost. „Podnikání mě naučilo, že vše, co začnu, musím také dokončit. Když nastane problém, musím ho vyřešit. Když mi na něco nestačí síly, musím si najít lidi, kteří mi pomohou, a na konci měsíce je musím za práci vyplatit,“ říká o zodpovědnosti mladý podnikatel Jaroslav. Jak sám dodává, až s vlastní firmou si definitivně uvědomil, že má jen své jméno, které si nesmí zničit: „Kontinuálně přemýšlím a hodnotím, jestli to, co dělám, je ve společnosti opravdu prospěšné. Neustále si připomínám, že to nedělám výhradně pro seberealizaci, ale že mám i rodinu, která mě potřebuje. Podnikání si žádá i přísnost a sebedisciplínu. Jakmile mě popadne pocit, že jsem mistr světa, vím, že něco není v pořádku.“
Zbláznili se?
Většina lidí se ještě před začátkem podnikání – dokonce více než možného neúspěchu – obává reakce okolí: Zbláznil ses? Co si tím chceš dokázat? Je ti líto, že nejsi bez peněz a na ulici? Zkušení podnikatelé však radí přesný opak: Pokud to chcete zkusit, tak to zkuste! Do zaměstnání se můžete vrátit kdykoliv.
Když dnes zvažujete, jestli se také přidáte k lidem, kteří v práci šéfují sami sobě, osvojte si jejich ověřená pravidla:
1. Dopřejte si čas a připravte se. Na podnikání je potřeba připravit se finančně i psychicky. Poznávejte sebe samotného – své touhy, slabé a silné stránky, překážky. Inspirujte se jinými lidmi – učte se od šikovných a úspěšných. Najděte si na sociálních sítích skupinu, v které můžete získat podporu a radu v případě problémů. Přitom si dělejte finanční rezervu, která vás podrží v prvních měsících.
2. Používejte zdravý selský rozum. Jednou z prvních, skutečně manažerských a obchodních výzev začínajícího podnikatele, je schopnost udržovat nízké náklady. Mnozí uspěli díky skromnému plánu: první rok až dva bez úvěru, jedině s penězi, které vyděláme. Dobrým cílem je také pravidelné, například čtvrtletní zdvojnásobování obratů, které nutí k efektivnější práci.
3. Klient je kompas, který naznačuje směr. Mít plán, nabídku služeb nebo portfolio produktů je velmi důležité. Klient však není jen zákazník. Jeho potřeby a touhy nabídnou vaší firmě směr rozvoje. Poslouchejte, co vám říká.
Bude z toho úspěch?
Každý úspěšný podnikatel má za sebou originální cestu. Pokud také toužíte po svobodě, smysluplnosti, naplnění pracovních snů a viditelné stopě svého života, začněte si pohrávat s myšlenkou, jak by se to dalo přenést do podnikatelské reality.
Pro nás, ženy, je občas poslední kapkou bilance času stráveného v příšerných dopravních zácpách, na často nesmyslných poradách a „eventech“, s časem, v kterém chybíme našim blízkým v rodině, v které za nás zaskakují babičky, pečovatelky, paní na uklízení, paní na vaření, paní na doučování dětí…
Podnikání je prý jedinečná cesta. V žádném případě vám nedá svobodu od povinností. Naučí vás však být svobodně – tedy z vlastní vůle – praktickým, finančně obezřetným a zároveň odvážným člověkem. Dennodenně vám dopřeje svobodně objevovat vlastní potenciál.
4X NE
Proč chcete podnikat? Existují „zlé důvody“? Pokud máte některý z těchto důvodů, zkuste si byznys proplánovat nebo zůstaňte v zaměstnání:
- Být podnikatelem je „in“. Zavání to neznalostí až dětskou naivitou. Lepší je být spokojeným zaměstnancem než nešťastným podnikatelem s dluhy na krku. Být podnikatelem a představovat si, jaké by to mohlo být, jsou dvě odlišné věci.
- Konečně budu mít dost peněz. A možná ani ne… V podnikání se dá pěkně zbohatnout, ale také úplně ztroskotat. Důležité je mít finanční rezervu a realisticky počítat s tím, že do kladných čísel se dostanete možná v druhém, třetím roce podnikání.
- Vymyslím něco, co pomůže všem. Plány jsou důležité. V podnikání obzvlášť. Musíte vědět, čeho chcete dosáhnout. Ale dokážete propojit humánní činnost s dobrým byznys plánem? Pokud ne, podívejte se raději po neziskových organizacích.
- Dám práci svým blízkým a budu je spravedlivě odměňovat. Ušlechtilá myšlenka. Na rozběhnutí podnikání však absolutně nestačí. Naopak, může trvat léta, než budete mít zaběhnutou firmu schopnou uživit prvního zaměstnance.