Ztratili jste v práci koncentraci a vaše motivace klesá? V první řadě byste měli vědět, že udržet si 100-procentní soustředěnost během celého pracovního času není možné. Je to, jako kdybyste chtěli od sprintera, aby dosahoval celý den stejně dobrých časů. Můžete si ale osvojit pár pravidel, která vaši pracovní morálku zvýší a pomohou vám zvládnout vše, co máte v práci na starosti.

Někomu pomáhá v lepším soustředění se na práci povolený doping v podobě kalorické sladkosti, šálku kávy či kuřácké pauzy. Za problémy s koncentrací ovšem může stát i nedostatek hořčíku – stres totiž snižuje jeho okamžitou spotřebu až 20-násobně. Na pracovním stole by vám tudíž neměly chybět jeho zdroje jako semínka, oříšky či kvalitní čokoláda (tu můžete před kolegy schovat do šuplíku).

Příjemné prostředí podporuje motivaci

Věděli jste, že vliv na pracovní morálku a produktivitu práce má i takový faktor jako rostliny v kanceláři? Podle studie publikované v časopise Journal of Experimental Psychology dokáží zelené rostliny zvýšit produktivitu práce o celých 15 %. V kancelářích se zelení výrazně vzrostla i spokojenost na pracovišti a zaměstnanci pozitivně vnímali i zlepšení kvality ovzduší. Podobný psychologický efekt na produktivitu práce přitom mají i prvky, které přírodu jen připomínají – postačí tedy i fotografie či tapeta s přírodním motivem. Studie proběhla ve velkých komerčních kancelářích v Nizozemsku a ve Spojeném království.

Do pozoru!

Práce vestoje nás dělá výkonnějšími, protože náš mozek funguje efektivněji. A také povzbuzuje lidi k větší spolupráci a tvořivějším výsledkům. Dokázal to výzkum vědců z Washingtonské univerzity v St. Louis. Během 30 minut měli studenti seřazení do malých skupin spolupracovat na zadaném projektu, přičemž na rukou měli monitory fyziologických funkcí. Ty zaznamenávaly zvýšení nebo snížení jejich zájmu o řešení problému.

Po vyhodnocení výsledků vědci zjistili, že pokud lidé stáli, sdíleli své myšlenky a informace více ve srovnání s těmi, kteří měli k dispozici židle. Pokud tedy máte šéfa, který má ve zvyku zastavit se na 10 minut a pokaždé je promění v hodinový brainstorming, dejte se do pozoru a postavte se ze židle. Čím dřív přijdou nové nápady, tím dřív odejde šéf a budete se moci opět koncentrovat na původní práci.

TIP

Řešením jsou rovněž výškově nastavitelné stoly, u nichž můžete pracovat vsedě i vestoje.

Foto: Výškově nastavitelný stůl. Zdroj: B2B Partner

Jak zvýšit produktivitu práce a pracovní morálku?

  • Určité úkoly vykonávejte na určitých místech – ujistěte se, že plnění úlohy, na které právě pracujete, podporuje i váš pracovní prostor. Telefonujete-li v open space kanceláři, vzdalte se od stolu, abyste se s kolegy nevyrušovali.
  • Praktikujte inemuri – zakladatel a generální ředitel firmy StockX Josh Luber se nebál přiznat, že produktivitu mu pomáhá udržet krátké zdřímnutí během dne. Jednou až dvakrát denně si zdřímne přibližně 11 minut, které ho nabijí energií na celý pracovní den. Jeho slova potvrzují i vědecké studie. Japonci mají dokonce speciální výraz pro takovéhoto „šlofíka“ – inemuri.
  • Osvojte si pravidlo dvou minut – známý podnikatel Steve Olenski doporučuje dvouminutové pravidlo, které vám ušetří spoustu času. Pokud vám během práce napadne úloha, o které si myslíte, že ji zvládnete do dvou minut, udělejte to ihned. Pokud byste ji odložili na později, trvalo by vám to mnohem déle.
  • Zaostřete na to důležité – při práci s počítačem se snadno stane, že vaši pozornost si získá některá z aplikací, která nesouvisí s tím, co právě děláte. Vyzkoušejte minimalistickou aplikaci Isolator pro Mac nebo Dropcloth pro Windows. Určíte jí, na kterém úkolu chcete pracovat a všechno ostatní vám automaticky rozostří, což vám pomůže soustředit se.
  • Naučte se, že pracovní den začíná nocí – nedostatek spánku má vliv na soustředěnost. Nepatříte-li k třem až pěti procentům populace, kterým postačuje méně než 6,5 hodiny spánku pro optimální pracovní výkon (nebo k procentu lidí na světě, kteří normálně fungují i při spánku kratším než 5 hodin, díky „genetické mutaci“), dopřejte si luxusních 7 až 9 hodin spánku.
Autor

Královna hořících termínů s home officem mezi kuchyní a obývacím pokojem. Období hyperaktivity a workoholismu střídá s fázemi lenošení. Občas něco vaří, peče, brousí, zařizuje, čte, nebo si vše z toho jen představuje.

Napsat komentář